Dystrybutory paliwa są narzędziami, które zostały zaprojektowane tak, aby pobierać paliwo ze zbiorników, a następnie starannie rozprowadzać je do poszczególnych samochodów, za pomocą określonych urządzeń końcowych. Gdy ktoś odwiedza stację benzynową, korzysta z dystrybutora paliwa. Istnieją również specjalne dystrybutory paliwa, które są wykorzystywane w węzłach komunikacyjnych, węzłach transportu publicznego, bazach sił zbrojnych i wielu innych miejscach.
Jakie są rodzaje?
Klasyfikacja dystrybutorów paliw w Polsce opiera się na ich zastosowaniu do dystrybucji i/lub sprzedaży różnych rodzajów paliw, takich jak benzyna, olej napędowy, paliwo lotnicze w bazach lotniczych, paliwo płynne w małych portach, takich jak łodzie motorowe lub jachty motorowe.
Dystrybutory do paliwa dzielą się na trzy odrębne kategorie. Te, które stoją, te, które wiszą oraz te, które spełniają dyrektywę MID Unii Europejskiej. Dystrybutory stojące najczęściej można spotkać na stacjach benzynowych i w niektórych firmach. Zazwyczaj posiadają precyzyjny system pomiarowy i elektroniczny wyświetlacz, natomiast starsze modele posiadają wyświetlacz analogowy. Natomiast te wiszące są mniejsze i wykorzystywane przede wszystkim na terenie firmy. Nie są narażone na duże obciążenia, ale nadal są w stanie samodzielnie pobierać paliwo ze zbiornika. Wreszcie te, które są zalegalizowane dyrektywą unijną, muszą być obecne na stacjach benzynowych. Automaty, które są zatwierdzone przez prawo, są zatrudnione przy pompach benzynowych bez obsługi. Automaty te są wyposażone w system płatności, który pozwala na dokonanie zapłaty przed tankowaniem (czyli kierowca wkłada pieniądze do odpowiedniego okienka i jest w stanie zatankować za tę kwotę). Ponadto dystrybutory te mogą również przyjmować płatności bezgotówkowe.
Zobacz też: Bransoletki przyjaźni – co to jest i komu przypadnie do gustu?
Budowa dystrybutora
Odmierzacz paliwa musi być bezpieczny i działać prawidłowo. Jego obsługa powinna być prosta dla każdego kierowcy. Urządzenie powinno być wyposażone w czytelny wyświetlacz (większość z nich jest już elektroniczna), który pokaże ile będzie kosztował litr, ile paliwa zostało przepompowane i jaki jest ogólny koszt.
Elementy z których składa się dystrybutor paliwa?
- Elektryczna pompa łopatkowa w różnych wydajnościach objętościowych od 50 do 150l/minutę;
- Przepływomierz, który dokładnie rejestruje ilość paliwa;
- Filtr paliwa;
- System elektroniczny, który może być zdalnie wyłączony przez pracownika stacji paliw, podłączony do głównego komputera na stacji (przekazuje dane dotyczące ilości wydawanego paliwa);
- Elektroniczny wyświetlacz, który pokazuje informacje z przepływomierza paliwa;
- Wąż tłoczny z przyciskiem włączającym. Po wycofaniu węża z zacisku następuje uruchomienie pompy łopatkowej;
- Zacisk z boku szafy, który po położeniu węża dezaktywuje pompę łopatkową.