Planujesz rozpocząć biznes ecommerce? To prężnie rozwijająca się branża, w której swoje miejsce znajdują osoby z różnymi pomysłami – resellerzy produktów, jak i producenci najróżniejszych towarów. Myślisz o swoim biznesie i chcesz sprzedawać w internecie? Na początku niezbędne jest zbadanie rynku, ocenienie ryzyka, wskazanie szans i dokładne przemyślenie strategii. Sprawdź, co zrobić, zanim otworzysz swój biznes ecommerce!
Badanie rynku – jak otworzyć biznes ecommerce?
Sam pomysł nie wystarczy. Aby prowadzić skutecznie biznes i generować zysk, niezbędne jest przeprowadzenie badania rynku i dopełnienie wszelkich formalności związanych z biznesem w Internecie. Na początku warto sobie odpowiedzieć na kilka pytań – m.in., dlaczego chcemy robić właśnie taki biznes, kto jest naszą grupą docelową i jakie ma ona potrzeby czy jaka jest konkurencja. Polecamy także przeprowadzić analizę SWOT, w które ustalimy mocne i słabe strony tego pomysłu na biznes, jak również szanse i zagrożenia. Jeśli po tym wszystkim dojdziesz do wniosku, że Twój biznes ecommerce ma sens i szanse powodzenia są wysokie, czas przejść do działania! Oto kilka kwestii, które musisz koniecznie zbadać, zanim otworzysz sklep w sieci.
Zobacz też: Poduszka finansowa na większe nieregularne wydatki. Jak ją zbudować?
Sklep internetowy a formalności
Sklep internetowy, w którym zawierane są transakcje, wymaga prowadzenia działalności gospodarczej. Oznacza to realne koszty, zobowiązania wobec fiskusa i ZUS, a także konieczność dopełnienia wielu formalności. Wyjątkiem jest działalność nierejestrowana – możliwa, gdy przychody nie przekroczą w żadnym miesiącu równowartości 50% minimalnego wynagrodzenia, a osoba w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadziła działalności gospodarczej. Obowiązkiem sprzedawcy jest złożenie w urzędzie skarbowym druku VAT-R, a poza tym musi on też wybrać stosowne kody PKD, adekwatne do prowadzonej działalności.
Zobacz też: Czy warto założyć sklep internetowy w UK pod Polonię ?
Obsługa e-sklepu
Prowadzenie sklepu internetowego nie ogranicza się do stworzenia platformy, na której osoby zainteresowane produktami mogą je zamawiać. W obsłudze sprzedaży udział bierze wiele podmiotów, dlatego już na etapie planowania, warto przeprowadzić badanie rynku i znaleźć opcje, najkorzystniejsze dla swojego biznesu.
Po pierwsze, ważne jest sprawdzenie działań konkurencji, wyszczególnienie jej atutów, ale też słabych stron. Na tej podstawie będziesz mógł zyskać przewagę konkurencyjną i dotrzeć do swoich potencjalnych klientów, np. poprzez odpowiednią reklamę.
Po drugie, musisz zastanowić się, jak będzie przebiegał proces obsługi kupujących. Małe biznesy często zaczynają się w domu – właściciel sam obsługuje sklep, pakuje i nadaje przesyłki (np. wykorzystując tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl). Z czasem jednak pojawia się konieczność wynajęcia magazynu lub też skorzystanie z pomocy firm, świadczących usługi w zakresie:
- dropshippingu – sprzedawca przekazuje zamówienie producentowi, a ten następnie kompletuje towar i wysyła go do zamawiającego,
- cross-dockingu – towar wędruje od producenta do sprzedawcy, gdzie jest przepakowywany i wysyłany do kupującego,
- fulfillmentu – pełną obsługą sklepu zajmuje się operator logistyczny – zamówieniami, magazynowaniem, pakowaniem, wysyłkami, obsługą reklamacji i zwrotów itd.
Po trzecie, należy zadać o to, by kupujący nie tylko docierali do sklepu, ale też chcieli z niego korzystać. Ważne jest stworzenie intuicyjnej platformy zakupowej, zapewnienie odbiorcom wygodnych metod płatności, korzystnych opcji dostawy (orientacyjne ceny możesz sprawdzić np. na https://www.sendit.pl/cennik/cenniki-krajowe/dhl), a także zatroszczenie się o reklamę i przygotowanie odpowiedniej strategii marketingowej.