W miesiącach wiosenno-letnich, kiedy pogoda staje się łaskawsza, wiele osób odkurza swoje jednoślady i rusza na dłuższe lub krótsze wojaże. Własny skuter to wolność i niezależność. Trzeba jednak pamiętać o obowiązkach związanych z jego posiadaniem, w tym o ubezpieczeniu. Czy skuter trzeba ubezpieczyć? Odpowiadamy!
Ubezpieczenie skutera a obowiązek prawny
Skuter, tak jak pozostałe pojazdy mechaniczne, podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu od odpowiedzialności cywilnej, czyli OC. Reguluje to ustawa z 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych. W przypadku nabycia używanego skutera poprzedni właściciel powinien przekazać polisę nabywcy wraz z pojazdem. Ten może korzystać z polisy do końca terminu lub wypowiedzieć ją i zawrzeć kolejną już na swoje dane. Nowy, jeszcze niezarejestrowany skuter trzeba ubezpieczyć najpóźniej w dniu rejestracji.
Mało kto korzysta ze skutera w miesiącach zimowych, zatem czy trzeba ubezpieczyć go również, gdy stoi nieużywany w garażu? Tak, polisa musi być aktualna przez cały rok, nawet w okresie, gdy nikt z maszyny nie korzysta. Ważne jest również, aby między kolejnymi polisami została zachowana ciągłość.
Przed czym chroni OC?
Ubezpieczenie OC skutera stanowi ochronę innych uczestników ruchu w razie stłuczki czy wypadku. Oznacza to, że jeśli dojdzie do kolizji z winy kierującego skuterem, to nie będzie musiał on zapłacić za naprawę szkody z własnej kieszeni, lecz odpowiedzialność przejmie ubezpieczyciel. Odszkodowanie z polisy OC sprawcy otrzyma również pieszy potrącony z winy kierującego lub właściciel posesji, gdy kierujący uderzył w ogrodzenie i dojdzie do uszkodzenia mienia.
Gdy sprawca zdarzenia nie ma wykupionej polisy OC, osoba poszkodowana nadal może liczyć na odszkodowanie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, jednak sprawca w takiej sytuacji naraża się na konsekwencje finansowe związane z likwidacją szkody. Obowiązkowe ubezpieczenie jest zatem formą zabezpieczenia przede wszystkim dla poszkodowanego, ale też dla sprawcy.
Więcej o ubezpieczeniu skutera przeczytasz tutaj: https://cuk.pl/porady/ubezpieczenie-skutera.
Co grozi za brak ważnego OC?
Niewykupienie polisy OC na czas skutkuje problemami nie tylko, kiedy dojdzie do wypadku. Można otrzymać mandat podczas rutynowej kontroli policyjnej albo zostać ukaranym przez UFG już od pierwszego dnia przerwy w ubezpieczeniu. W pierwszym półroczu 2024 r. kary za brak ważnego OC dla skutera wynoszą:
- od 1 do 3 dni – 280 zł;
- od 4 do 14 dni – 710 zł;
- powyżej 14 dni – 1410 zł.
Od lipca 2024 r. kary wyniosą odpowiednio: 290 zł, 720 zł i 1430 zł.
AC skutera i assistance – czy warto?
Jak zostało wspomniane, obowiązkowe OC chroni osobę poszkodowaną w razie wypadku. Jednak co z kosztami naprawy pojazdu sprawcy? W takich sytuacjach przydaje się autocasco. Nie jest ono obowiązkowe, ale w wielu sytuacjach pozwala ustrzec się przed kosztami związanymi z naprawą lub utratą pojazdu. AC swoim zakresem, w zależności od wybranego wariantu, obejmuje nie tylko koszty naprawy w razie kolizji, ale też zdarzenia losowe, jak działanie sił natury (np. gradu, wichury), zderzenie ze zwierzęciem czy kradzież, na którą skutery są szczególnie narażone.
O jaką ochronę warto jeszcze zadbać?
- Assistance – zapewnia pomoc w razie nieprzewidzianych zdarzeń w trasie, takich jak awaria czy przebita opona;
- NNW – zapewnia ochronę osoby kierującej i pasażera, gdy w wyniku nieszczęśliwego wypadku dojdzie do uszczerbku na zdrowiu. Uwzględnia nie tylko zdarzenia, do których doszło w czasie jazdy, ale też podczas wsiadania czy zsiadania z pojazdu bądź zatrzymania się na postoju.
Kiedy AC skutera nie działa?
Jak w przypadku każdej polisy, w ubezpieczeniu AC obowiązują wyłączenia, zawarte w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Warto zapoznać się z nimi przed zakupem polisy. Chociaż różnią się w zależności od towarzystwa, to najczęściej dotyczą:
- awarii i szkód eksploatacyjnych;
- umyślnego uszkodzenia pojazdu;
- ucieczki z miejsca wypadku;
- rażącego niedbalstwa;
- braku uprawnień do prowadzenia pojazdu;
- szkody spowodowanej po spożyciu alkoholu, narkotyków bądź innych substancji odurzających;
- braku ważnego badania technicznego.
Czym kierować się przy wyborze ubezpieczenia skutera?
Zakres ubezpieczenia OC jest taki sam w przypadku każdej polisy – w równym stopniu chroni stronę poszkodowaną, jeśli dojdzie do wypadku z winy prowadzącego. Czynnikiem decydującym w takiej sytuacji o zakupie konkretnej polisy jest często cena. Warto jednak pamiętać, że najtańsze ubezpieczenie skutera nie zawsze jest najkorzystniejsze. Przy niewielkiej różnicy wysokości składki, można otrzymać w pakiecie assistance o szerszym zakresie czy NNW z wyższą sumą ubezpieczenia.
W przypadku AC bardzo istotne jest, czy zakres dotyczy tylko szkody całkowitej i kradzieży, ryzyk nazwanych czy wszystkich okoliczności nieuwzględnionych w OWU jako wyłączenia (all risks). Im szerszy zakres, tym pełniejsza ochrona.
Ile kosztuje ubezpieczenie skutera i gdzie je kupić?
Ubezpieczenie skutera z reguły kosztuje mniej niż ubezpieczenie auta osobowego i nie stanowi dużego obciążenia dla portfela. Wiele zależy od indywidualnych cech pojazdu, takich jak: rok produkcji, marka, model, pojemność silnika, a także wieku i historii ubezpieczeniowej właściciela, rejonu użytkowania i miejsca parkowania. Sposobem na znalezienie najtańszego ubezpieczenia skutera, ale zarazem spełniającego oczekiwania i zapewniającego rzeczywistą ochronę, jest porównanie dostępnych na rynku wariantów. Można tego dokonać za pomocą kalkulatora OC i AC – wejdź na: https://cuk.pl/kalkulator-ubezpieczenia-motocykla. Narzędzie pozwala porównać oferty aż 40 towarzystw ubezpieczeniowych.
A gdzie ubezpieczyć skuter? Polisę można kupić bezpośrednio u agenta, w multiagencji, przez internet lub telefon. Więcej o ubezpieczeniu skutera znajdziesz na stronie https://cuk.pl/ubezpieczenia/motocykla.