Terminale platnicze

O tym, że wykonywanie płatności za towary czy usługi coraz częściej wykonywane jest za pomocą kart płatniczych, aplikacji czy urządzeń takich jak smartwatche nie trzeba nikogo przekonywać. Pandemia oraz postępująca cyfryzacja sprawiły, że zaczęliśmy doceniać ich wygodę oraz bezpieczeństwo. Wciąż jednak nie wszystkie osoby wiedzą, że jest to również zasługa przepisów prawa, która na wielu przedsiębiorców nałożyło obowiązek posiadania terminali płatniczych. Sprawdźmy więc, od kiedy terminale płatnicze stały się obowiązkowe.

Obowiązek umożliwiania płatności bezgotówkowych

Zacznijmy jednak od najważniejszego, a więc wyjaśnienia, że to nie terminale płatnicze są obowiązkowe a umożliwienie klientom dokonywania płatności za pomocą innego środka niż gotówka. Teoretycznie może więc to być zarówno udostępnienie aplikacji do płatności czy umożliwienie dokonywania płatności przelewem. Nie da się jednak ukryć, że w przypadku placówek handlowych, punktów usługowych czy lokali gastronomicznych wdrożenie tego typu rozwiązań będzie raczej utrudnieniem niż ułatwieniem dla klientów. Dlatego też w społecznej świadomości przyjęło się, że istnieje obowiązek posiadania terminala płatniczego. Jest on bowiem jednym z najbardziej wygodnych, bezpiecznych i niezawodnych urządzeń, które pozwala na dokonywanie bezgotówkowych płatności. A to właśnie ich dostępności wymaga nasze prawo.

Co mówią przepisy polskiego prawa?

Każdy, kto prowadzi własny biznes wie doskonale, że proces wdrażania obowiązkowych terminali płatniczych trwał w Polsce od kilku lat. Początkowo jednak przebiegał stopniowo i każdego roku nakładał obowiązek udostępnienia możliwości dokonania bezgotówkowej płatności kolejnym branżom i przedsiębiorstwom. Wszystko zmieniło się jednak za sprawą Polskiego Ładu. W zapisach tej ustawy znalazła się bowiem informacja o konieczności umożliwienia klientom dokonywania transakcji bezgotówkowo, która miała wejść w życie od 1 stycznia 2022 roku. Zapis ten dotyczył nie tylko sklepów, ale również w lokalach gastronomicznych, punktach usługowych, środkach transportu oraz w przypadku działalności wykonywanej poza lokalem.

Z obowiązku zwolnione są jedynie ci przedsiębiorcy, którzy przyjmują i księgują należności ewidencjonowane na kasach rejestrujących online. Warto w tym miejscu wspomnieć również o tym, że do 1 lipca 2022 roku została również wprowadzona konieczność zsynchronizowania kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.

Co grozi przedsiębiorcom, którzy nie zastosują się do tego nakazu?

Przypominamy po raz kolejny, że przepisy prawa dopuszczają możliwość płacenia za towary przelewem, Blikiem, aplikacją mobilną lub inną formą płatności bezgotówkowej i jeśli firma z takowej korzysta – nie musi obawiać się konsekwencji braku terminala płatniczego. Niestety, w przypadku firm, które mają obowiązek korzystania z płatności bezgotówkowych a jednocześnie nie posiadają żadnego rozwiązania kara za brak terminala płatniczego może wynieść nawet 5 tysięcy złotych. Co więcej, przedsiębiorcy ci muszą liczyć się z ryzykiem odmowy prawa do przyspieszonego zwrotu podatku VAT.

By admin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *