BMW (Bayerische Motoren Werke) to niemiecki koncern motoryzacyjny, który produkuje samochody osobowe, motocykle, silniki oraz skutery od 1916 roku.
Przedsiębiorstwo w 2005 roku zaprezentowało piątą generacje samochodu BMW. Producenci oznaczyli go fabrycznym kodem e90 dla samochodów w wersji sedan, oraz e91 dla kombi. E90 produkowane było do roku 2011, jest największym samochodem w rodzinie „trójki. Stylistycznie jest rozwinięciem myśli projektowej zastosowanej w poprzednim modelu, jednak prezentuje się o wiele dynamiczniej i agresywniej. W 2006 roku BMW e90 zostało wybrane Światowym Samochodem roku, oraz w kanadyjskiej edycji konkursu Samochód roku został uznany za najlepszy sportowy sedan. Jeśli zastanawiasz się nad zakupem BMW e90 i zastanawiasz się nad wyborem silnika to w dalszej częsci, otrzymasz cenne informacje.
Jaki silnik wybrać do BMW e90?
Aby dobrać silnik do wymarzonego BMW e90, należy zapoznać się z wszystkimi wersjami, które zostały opisane poniżej. W przypadku zakupu diesela rekomendujemy nabycie 6-cylindrowej wersji o jednostce silnika N57. Natomiast dla wersji benzynowej, odpowiednią wersją będzie 6 – cylindrowy, ponieważ pozwala osiągać większe osiągi. Zapraszamy do zapoznania się z każdą wersją silniku oraz do podjęcia dobrej decyzji.
BMW w benzynie – 4-cylindrowy
W tej wersji wyróżniamy 3 rodzaje silników N46, N43 oraz N43
Zobacz też: Co to jest folklor?
Silnik w BMW N43
Silnik N43 został zastosowany w serii 3 dla pojemności od 1.6 do 2.0. Faktem jest, że do N43 niestety nie ma możliwości założenia instalacji gazowej, musi być zasilany czystym paliwem. W tej wersji silnikowej spotykane są częste problemy z cewkami zapłonowymi, które objawiają się słabszą mocą oraz dygotaniem silnika na niskich obrotach. Producent zaleca wymianę oleju co 30 tysięcy kilometrów, jednak mechanicy zalecają robić to co 15 tysięcy.
Silnik w BMW N46
Silnik N46 zastosowany został w samochodach BMW dla pojemności od 1.8 do 2.0. Głównymi zaletami motoru jest silny napęd oraz trwała konstrukcja. Do wad tego silnika należą problemy z wyciekiem oleju spod uszczelki pokrywy zaworów oraz pompy próżniowej, dodatkowo przy dużych przebiegach pęka wirnik pompy paliwowej. BMW w wersjach 318i oraz 320i są w stanie osiągać do 100 km/h w 8.8s, zależnie od mocy samochodu.
Silnik w BMW N45
N45 zastosowany w samochodach o pojemności 1.6 do 2.0. W tym modelu silnika zrezygnowano z systemu Valvetronic, przekładając się na lżejszą oraz prostszą konstrukcje motoru. Najpopularniejszymi usterkami dla tego modelu są problemy z napinaczem łańcucha rozrządu, które powracają po 20-30 tysiącach kilometrów. Silnik N45 najczęściej stosowany jest w modelu 320i, pozwalający osiągnąć 100km/h w 8s.
Zobacz też: Co oznaczają punktowe elementy odblaskowe na jezdni?
BMW w benzynie, wersja 6-cylindrowa
Silnik w BMW N53
Charakterystycznym dla modelu silnika N53 jest bezpośredni wtrysk paliwa zastosowany w modelach 325i oraz 330i. Do zastosowania tego zostali zmuszeni inżynierowie, aby spełnić kolejne normy emisji spalin, dodatkowo chcieli uzyskać niższe spalanie. N53 znajdują się w rocznikach od 2007 roku
Silnik w BMW N52
W 2004 roku zadebiutował silnik N52, zmiana oznaczenia nie była przypadkowa, inżynierowie stworzyli zupełnie nową konstrukcję, udało im się zmniejszyć wagę silnika o 10kg, poprawiając czystość spalin, obniżając zużycie paliwa oraz podnosząc moc. Przepisem na stworzenie tak dobrej wersji silnika był Valvetronic, czyli układ płynnego sterowania stopniem otwarcia zaworów. N52 znajduje się w BMW w rocznikach 2004 – 2010. Za najlepszy silnik z N52 uznawane są samochody o pojemności 3.0, obecnie kupując samochód należy zwrócić szczególną uwagę jak był traktowany przez ostatnie lata. Jeśli obecny właściciel należycie nie zadbał o silnik to naprawa będzie bardzo kosztowna.
Silnik w BMW N55
N55 jako pierwszy został połączony z systemem Valvetronic z układem TwinPower Turbo oraz bezpośrednim wtryskiem paliwa o ciśnieniu 200 bar. Jako wada tego silnika często pojawia się problem z cewkami zapłonowymi oraz pompą wtryskową
BMW w wersji diesel 4-cylindrowy
Silnik w BMW M47
Wysokoprężny silnik zaprojektowany w czterech wersjach takich jak:
- M47M2
- M47TU
- M47DU18
- M47T2
Jednostka silnika w 1998 została zaprezentowana w modelu BMW E46 i wypracowała u mechaników negatywną opinię. W jednostkach silnika po przebiegu 150-200 tysięcy może pojawić się problem z pompą wysokiego ciśnienia, wyciekami paliwa, utratą mocy oraz zwiększeniem się spalania i zadymienia. W E90 został zastosowany w wersji 318d oraz 320d.
Silnik w BMW N57
Jednostka silnika N57 to następca wersji M47. Silnik zamontowany został w modelach E90 – 316d, 318d oraz 320d. Do wad tego silnika należą częste problemy z łańcuchem rozrządu.
BMW w wersji diesel 6-cylindrowy
Jednostka silnika BMW M57
Niezawodna jednostka silnikowa zastosowana w BMW e90 – 325d, 330d oraz 335d, jednostka produkowana była w latach 1998-2013. Uważana przez wiele osób jako kultowy silnik, ceniono go za dynamikę, niezawodność oraz trwałość. Przebieg silnika o wartości 400-500 tysięcy kilometrów nie robi na nim żadnego wrażenia. Silnik godny polecenia.
Jednostka silnika BMW N57
Wysoko prężny silnik zaprojektowany przez inżynierów BMW, posiadający całkowicie nową głowicę z aluminium, pionowo umieszczone zawory, turbinę o zmiennej geometrii, zastosowano również nowy układ Common Rail 3. N57 zastosowano w modelu 330d, który pozwala osiągnąć 100km/h w zaledwie 6s. Produkcja tej wersji została zapoczątkowana w 2010 roku.
Jaki silnik wybrać do BMW E90?
W odniesieniu do jednostek benzynowych w BMW Serii 3 E90, najbardziej bezpiecznym wyborem jest silnik 2-litrowy z oznaczeniem N46B20 produkowany przed liftingiem, dostępny w modelach 318i (o mocy 129 KM) i 320i (o mocy 150 KM).
Czy BMW E90 jest drogie w utrzymaniu?
W przypadku BMW Serii 3 E90, wybór jednostki napędowej benzynowej wiąże się z wyższymi kosztami utrzymania. Model ten jest bardzo zaawansowany technologicznie i wymaga fachowych napraw, które mogą być kosztowne. Serwisanci mówią, że często wszystkie naprawy w jednym egzemplarzu E90 sięgają nawet 15 000 zł.