Często się zdarza, że po jakimś czasie od zakupu samochodu, zauważymy w nim pewne wady, które nam nie odpowiadają. Co możemy w takiej sytuacji zrobić? Czy przysługuje nam zwrot zakupionego samochodu?
Zakup samochodu nie należy do najłatwiejszych zadań, zwłaszcza kiedy chcemy je odkupić od osoby prywatnej. Auta z drugiej ręki często mogą mieć ukryte pewne wady, o których dotychczasowy właściciel może nawet nie wiedzieć. W przypadku wykrycia tych wad już po dokonaniu zakupu, mamy prawo do zwrotu używanego pojazdu. Większość kupujących i sprzedających jest zdania, że czynność ta jest niemożliwa do wykonania, jednak jest to błędem. Sprzedawca ma obowiązek przyjąć uzasadniony zwrot samochodu, ponieważ obowiązuje go rękojmia za występujące wady.
Rękojmia – co to jest?
Każdy kupujący jest chroniony prawem cywilnym, oznacza to, że ma prawo do rękojmi. Czym w takim razie jest to pojęcie? Rękojmia to odpowiedzialność sprzedawcy za wady, które posiada sprzedana rzecz, w tym przypadku samochód. Aby móc domagać się rękojmi, warto jeszcze przed podpisaniem umowy sprawdzić dokładnie, czy nie znajduje się w niej zapis wykluczający taką możliwość. Zwrot auta po zakupie od osoby prywatnej w 2021 roku jest możliwy zarówno wtedy, gdy rękojmia jest wykluczona w umowie oraz gdy nie jest. W przypadku wykluczenia rękojmi w umowie możemy dochodzić swoich praw na zasadzie domniemania celowego ukrycia wad pojazdu przez sprzedającego. Wtedy zwrot samochodu będzie uznany za zasadny. Rękojmia gwarantuje nam, że jeśli zakupione auto jest wadliwe to mamy prawo do:
- obniżenia jego ceny zakupu,
- naprawienia/usunięcia wady,
- wymiany wadliwej rzeczy na w pełni sprawną,
- odstąpienia od zawartej umowy.
Kupujący może w każdej chwili odstąpić od umowy i żądać jednej z wyżej wymienionych rekompensat. Przepisy te mają zastosowanie zarówno w przypadku auta zakupionego od osoby prywatnej, jak i od komisu samochodowego.
Zobacz też: Jaki silnik wybrać w BMW E90?
Ile czasu na zwrot samochodu używanego?
Według obowiązujących przepisów na zwrot auta po kupnie możemy dokonać w terminie jednego miesiąca od dnia wykrycia wady. W żadnym wypadku nie możemy przekroczyć tego terminu, ponieważ stracimy wtedy prawo do rękojmi. Inaczej sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorcy, który kupuje samochód na swoją firmę od innego przedsiębiorcy. W tej sytuacji wszystkie wady powinny zostać zgłoszone sprzedającemu natychmiast po ich wykryciu.
Zobacz też: Co oznaczają punktowe elementy odblaskowe na jezdni?
Zwrot auta krok po kroku
Chcąc dokonać zwrotu zakupionego samochodu, musimy udowodnić, że wykryta przez nas wada jest istotna oraz nie powinna się znajdować w tym pojeździe. Usterka nie może być konsekwencją normalnej eksploatacji samochodu ani wadą wynikającego z jego starego wieku. W tej sytuacji niezwykle pomocna może się okazać konsultacja z ekspertem. Koszty takiej konsultacji zostaną nam zwrócone od strony przegranej po wygraniu sporu o zwrot auta.
Aby rozpocząć procedurę zwrotu auta, należy wysłać sprzedającemu specjalne oświadczenie, zawierające nasze dane osobowe oraz informacje o wykrytych nieprawidłowościach w zakupionym aucie. Po otrzymaniu oświadczenia, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do jego treści. W tym czasie powinien on zaproponować naprawę pojazdu. Jeśli naprawa faktycznie zostanie wykonana, nie mamy prawa do zwrotu samochodu. W przeciwnym razie możemy się o to prawo ubiegać. Nie warto zwlekać z ubieganiem się o prawa z tytułu rękojmi, ponieważ wygasają one po upływie roku od dnia wydania samochodu przez sprzedającego. Wada, która została wykryta w ciągu roku od transakcji, jest uznawana za niezgodność towaru z umową, dlatego tak ważne jest dokładne przeczytanie i zrozumienie zawartej umowy. Aby dostarczyć samochód sprzedającemu, możesz skorzystać z usług firmy przewozowej, aby uniknąć wypadku podczas samodzielnego przemieszczania samochodu.